30.10.2016
Når vi anlægger nye veje, jernbaner, byggeri eller opsætter vindmøller vil naturområder ofte blive påvirket eller gennemskåret. Lovgivningen byder, at påvirkning af naturen i forbindelse med anlægsprojekter skal undgås. Hvis en påvirkning er uundgåelig, vil det typiske svar være at mindske og/eller kompensere de negative konsekvenser for naturen ved at udlægge erstatningsnatur.
Habitats deltog d. 31. oktober 2016 i IDA Miljø’s konference om erstatningsnatur. Ved konferencen blev det slået fast, at erstatningsnatur er et virkemiddel, som anvendes i stigende grad indenfor anlægsprojekter. Tre offentlige bygherrer præsenterede eksempler på, hvornår erstatningsnatur virker og eksempler på det modsatte. Der var bred enighed om, at naturtyper såsom vandhuller og kulturenge generelt let lader sig genskabe, hvorimod der skal udvises stor påpasselighed med at erstatte moser og rigkær.
God praksis for udlægning af erstatningsnatur diskuteret, og her præsenterede Rasmus Ejrnæs 5 principper, som bør gælde ved udlægning af erstatningsnatur.
#1. Erstatningsnaturen bør bidrage til en mere sammenhængende natur.
#2. Forudsætningen for erstatningsnaturen skal være bedre en for den gamle natur.
#3. Erstatningsnaturen skal have en bedre beskyttelse, f.eks. blive udlagt som naturzone for fremtiden.
#4. Erstatningsnaturen skal forvaltes bedre ved at inddrage fagfolk i beslutningen om, hvordan området skal plejes.
#5. Erstatningsnaturen skal dække et større areal, end det man inddrager.
Så snart gravemaskinerne er kørt, bliver der desværre sjældent fulgt op på effekterne af indgrebene. Derfor er vores viden om, hvad der skal til for en succesfuld reetablering af de fleste naturtyper begrænset. Indenfor udlægning af erstatningsvandhuller ved vi generelt meget om, hvad der kræves for at de bliver en succes. Dog er der fortsat store huller i vores viden om langtidseffekterne på f.eks. moser, og behovet for yderligere viden blev debatteret. En debat som formodentlig vil blive genoptaget på årets Wilhjelmkonference d. 18. november 2016.
Foto: Silkeborgmotorvejen - Brobyggeri over Gudenå juli 2012 © Nico-dk
15.09.2020
01.09.2020
22.06.2020
16.06.2020
26.02.2019
16.08.2018
16.05.2018
31.07.2017
09.05.2017
02.04.2017
30.11.2016
01.11.2016
30.10.2016
08.10.2016
06.10.2016
12.09.2016
10.09.2016
14.05.2016
20.10.2015
20.10.2015
01.09.2015
01.07.2015
08.06.2015
06.06.2015
19.04.2015
23.02.2015
21.01.2015
23.11.2014
23.11.2014
04.10.2014
31.08.2014
19.08.2014
28.04.2014
14.04.2014
10.04.2014
10.04.2014
26.03.2014
19.03.2014
21.11.2013
04.10.2013
29.08.2013
19.06.2013
29.05.2013
14.04.2013
04.04.2013
14.03.2013
20.12.2012
31.10.2012
17.09.2012
11.09.2012
09.09.2012
23.08.2012
30.06.2012
11.06.2012
06.06.2012
07.05.2012
30.04.2012
29.04.2012
19.01.2012
03.12.2011
30.11.2011
29.11.2011
29.11.2011
17.10.2011
17.10.2011
30.06.2011
30.05.2011
03.04.2011